10 skrytých problémů IT a jak je můžete vyřešit díky IT outsourcingu

Mnohé firmy podceňují skryté IT problémy, dokud není pozdě. Firemní síť přestane fungovat, zaměstnanci se nemohou přihlásit do systémů nebo útočník ukradne citlivá data. Takové situace způsobují stres, ztráty na příjmech, nespokojené zákazníky, pokuty a poškození reputace.

V tomto článku se podíváme na 10 skrytých IT problémů, které mohou ohrozit vaši firmu, a jak může správný IT outsourcingový partner pomoci s jejich prevencí a řešením.

  1. 1. Neaktualizované systémy a software

    Představte si, že ve firmě používáte neaktualizovaný antivirový program. Stačí, aby zaměstnanec otevřel infikovanou přílohu e-mailu – a během několika minut je celá firemní síť ohrožena.

    Zastaralé systémy jsou otevřenými dveřmi pro hackery, kteří vyhledávají slabiny, aby mohli proniknout do vašich systémů. Podle statistik až 60 % úspěšných kybernetických útoků využívá zranitelnosti, pro které již existovaly bezpečnostní aktualizace.

    Řešení:
    • Pravidelná aktualizace softwaru
    • Zajištění instalace nejnovějších bezpečnostních záplat
    • Zavedení systému monitoringu, který identifikuje zastaralé komponenty dříve, než se stanou zranitelností
  2. 2. Slabá hesla a nekontrolovaný přístup

    Petr, váš účetní, používá stejné heslo pro firemní e-mail i soukromý účet v e-shopu. Útočníci získají přihlašovací údaje (phishingem nebo bezpečnostní chybou v některém e-shopu) a o pár dní později upraví fakturu a přesměrují firemní platbu na podvodný účet.

    Alarmující je, že až 82 % případů narušení dat souvisí se slabými nebo ukradenými hesly.

    Řešení:
    • Nastavení politiky používání silných hesel a jejich pravidelná aktualizace
    • Implementace dvoufaktorové autentizace pro zvýšení úrovně ochrany
    • Zavedení firemního správce hesel
  3. 3. Selhávající zálohování dat

    Vaše firma čelila ransomwarovému útoku, po kterém jste zjistili, že poslední funkční záloha byla provedena před půl rokem.

    Statistiky ukazují, že díky spolehlivým plánům zálohování a obnovy přežije ransomwarový útok bez placení výkupného až 96 % společností.

    Řešení:
    • Automatizace zálohovacích procesů
    • Pravidelné testování záloh a obnovy dat
    • Ukládání záloh na oddělené, bezpečné servery
  4. 4. Neefektivní firemní síť

    Zaměstnanci si neustále stěžují na pomalý internet a výpadky spojení při videohovorech, což snižuje jejich produktivitu a frustruje i zákazníky.

    Studie ukazují, že neefektivní IT infrastruktura snižuje produktivitu zaměstnanců v průměru o 24 %.

    Řešení:
    • Optimalizace síťových nastavení a výběr správného internetového poskytovatele
    • Správně navržená a segmentovaná IT infrastruktura
    • Zajištění pravidelné údržby a aktualizací IT infrastruktury
    • Monitoring IT infrastruktury
  5. 5. Nepodchycené phishingové hrozby

    Sekretářka dostane e-mail od „ředitele“, který žádá o urgentní platbu. E-mail vypadá důvěryhodně, ale jde o phishing a peníze putují na účet podvodníka.

    Až 83 % firem zaznamenalo v roce 2023 úspěšný phishingový útok a studie ukazují, že bez školení až 30 % zaměstnanců otevře podezřelý e-mail.

    Řešení:
    • Pravidelná školení, aby zaměstnanci dokázali rozpoznat podezřelé zprávy
    • Používání moderních antiphishingových nástrojů, které automaticky odfiltrují nebezpečné e-maily
  6. 6. Neexistující nebo neaktualizované bezpečnostní politiky

    Váš IT manažer odešel před rokem a od té doby nikdo neaktualizoval bezpečnostní pravidla. Zaměstnanci používají nezabezpečená zařízení a přenášejí data na soukromé USB klíče.

    Průzkumy ukazují, že až 73 % organizací nemá formálně zdokumentované bezpečnostní politiky nebo je neaktualizuje pravidelně.

    Řešení:
    • Vypracování komplexních bezpečnostních politik a jejich pravidelná aktualizace
    • Provádění interních nebo externích auditů, abyste se ujistili, že všichni dodržují stanovené normy
  7. 7. Chybějící monitoring a reakce na incidenty

    Útoky a možné problémy se dějí v reálném čase, ale bez monitoringu si jich vaše firma nemusí všimnout. Po měsíci odhalíte, že někdo měl přístup do vaší sítě a kradl data.

    Průměrná doba odhalení narušení bezpečnosti je 277 dní, přičemž každý den zvyšuje náklady na řešení incidentu o 9 %.

    Řešení:
    • Zavedení 24/7 monitoringu IT systémů pro okamžitou reakci na podezřelé aktivity
    • Vypracování krizového plánu, který jasně určí, kdo a co má dělat v případě incidentu
  8. 8. Nezabezpečené cloudové služby

    Manažer si ukládá důležité firemní dokumenty na soukromý Google Drive. Nevědomky tím ohrožuje citlivé údaje firmy.

    Studie ukazují, že až 92 % firem má data uložená v cloudu, která mohou být přístupná neoprávněným osobám.

    Řešení:
    • Používání certifikovaných cloudových služeb se šifrovací ochranou
    • Pravidelná kontrola přístupových práv k důležitým údajům
  9. 9. Nedostatečná ochrana před ransomwarem

    Zaměstnanec si stáhne soubor z internetu, který obsahuje ransomware. Během několika minut jsou všechna firemní data zašifrována a útočníci požadují výkupné.

    V roce 2023 se počet ransomwarových útoků zvýšil o 92 % a průměrná výše výkupného se pohybuje kolem 180 000 EUR. Navíc i po zaplacení výkupného organizace získají zpět jen přibližně 65 % svých dat.

    Řešení:
    • Implementace pokročilých komplexních bezpečnostních řešení, která dokážou identifikovat a blokovat ransomwarové hrozby
    • Pravidelné testování odolnosti systémů vůči takovým útokům
    • Zajištění funkčních zálohovacích mechanismů
    • Zavedení post-incident řešení
  10. 10. Chybějící IT strategie a plán obnovy

    Při nečekaném výpadku serveru zjišťujete, že nikdo neví, co má dělat. IT oddělení řeší problém hodiny, zatímco firma přichází o tržby.

    Pouze 34 % malých a středních podniků testuje svůj plán obnovy po havárii alespoň jednou ročně.

    Řešení:
    • Vypracování komplexní IT strategie, která zahrnuje i krizové scénáře a plány obnovy včetně jasně definovaných RTO (Recovery Time Objective) – času potřebného k obnovení systémů a RPO (Recovery Point Objective) – maximální přípustné ztráty dat
    • Pravidelné testování plánů obnovy formou simulovaných krizových situací
    • Stanovení prioritizace systémů, které musí být obnoveny jako první
    • Spolupráce s externí IT firmou na vytvoření dlouhodobé IT strategie, která bude zohledňovat budoucí plány firmy, kroky ke snížení IT rizik a technologický refresh plán s jasným rozpočtem a harmonogramem

Prevence IT problémů je mnohem levnější a efektivnější než jejich následné řešení. Každý z těchto 10 skrytých problémů může vážně ovlivnit fungování vaší firmy – od finančních ztrát po narušenou reputaci.

Pokud však nemáte čas, zdroje nebo odborné znalosti na implementaci jednotlivých řešení, externí IT outsourcingový partner jako AlfaPro je tou nejlepší volbou. Poskytuje vám přístup k nejnovějším technologiím, nepřetržité monitorování a profesionální řešení, která šetří čas i peníze.

Díky tomu můžete být klidní, že vaše IT prostředí je v dobrých rukou.

Máte podezření, že se některý z těchto problémů týká i vaší firmy?
Kontaktujte nás ještě dnes a zjistěte, jak vám můžeme pomoci s moderními IT řešeními, která chrání vaši firmu před nečekanými problémy.

Nechte správu sítě na nás. Přejděte na efektivní IT outsourcing.

Kontaktujte nás.